Професійна театральна спільнота України

23.12.2024

Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки

21–22 грудня у Національному театрі імені Лесі Українки відбулася прем'єра вистави «Поромник». Її поставив режисер і очільник театру Кирило Кашліков за драмою The Ferryman британського драматурга Джеза Баттерворта.

The Ferryman – у давній ірландській міфології це надприродна істота, яка збирає душі померлих та супроводжує їх у потойбіччя. Північний аналог античного Харона, хоча й набагато жорстокіший.

У болоті виявляють жахливу знахідку – тіло чоловіка з отвором від кулі в потилиці. Минуле, яке колишній боєць Ірландської республіканської армії Квін Карні намагався забути, повертається і перевертає його життя. Квін припинив боротьбу і став фермером. У момент нашого з ним знайомства готується до збору врожаю разом із численною родиною ‒ дружиною, сімома дітьми, вдовою брата з небожем, вічно п’яним дядьком, незаміжніми тітками.  

Кілька років тому «Поромник» Джеза Баттерворта став хітом у лондонському Вест-Енді, згодом – на нью-йоркському Бродвеї, був відзначений як найкраща п'єса премією Лоуренса Олів'є у Великій Британії та американською премією «Тоні».

«Тут багато терпкого гумору та музики – фольклорні пісні та рок-шлягери 1960–1970 років. А зважаючи на схожі історичні обставини, наш глядач сприймає мешканців острова мало не як близьких родичів», – зазначають у театрі.

«Поромник» за пєсою Джеза Баттерворта – третя «ірландська» вистава Кирила Кашлікова. У 2020 році він поставив «Каліку з острова Інішмаан» Мартіна Макдони. У жовтні 2022-го – «Переклади» за п'єсою Браяна Фріла.   

«Коли ми були в Ірландії (у 2023 році виставу «Переклади» презентували в Національному театрі Ірландії Abbey Theatre. – УТ), я думав про те, що в нас дещо спільне – це незламність, – розповів Кирило Кашліков у коментарі «Українському театру». – Ірландців гнуть уже 400 років, а вони не згинаються. Україна теж. Я бачу молодь у театрі – у їхніх очах є оця стійкість, навіть коли обставини сильніші за нас, навіть якщо безвихідь. Якщо не ми – то наступні покоління доб'ються справедливості. У виставі є цитата Боббі Сендса, який загинув від голодування у в'язниці (Сендс помер 5 травня 1981 року від виснаження в тюремному шпиталі через 66 днів голодування. Йому було 27 років. Згодом померли ще девять учасників протесту. – УТ). Він каже: «У їхньому імперському арсеналі немає нічого, що може скорити ірландця». Це ж і про нас. Україна – це нація, яку не можливо  підкорити. А виклики тільки гуртують нас. При всіх жахіттях війни, я вважаю, що це шанс для покоління 20-30-річних зробити щось для майбутнього».

Кирило Кашліков під час репетиції. Фото: Ірина Сомова 
Кирило Кашліков під час репетиції. Фото: Ірина Сомова

Вистава з двома антрактами триває понад чотири години.

«Поромник» – одна з небагатьох вистав, яка велику увагу приділяє долі людини, – каже театральний критик Сергій Васильєв у подкасті «Подивились!». – Що зараз в основному робить театр? Намагається натиснути на всі емоційні клавіші та швидко дати відчуття ейфорії. Мені як досить консервативному глядачеві цього мало. Вистави, які намагаються посмикати за нерви, – мені не дуже цікаві. «Паромник» – це спроба театру дати можливість прожити довгий шлях».

На думку Сергія Васильєва, вистава побудована правильно.

«Це скрупульозне, детальне, дотошне дослідження життя людей. Про що вона? Ми весь час, з усіх трибун говоримо про те, що життя людини – унікальне, що це безперечна цінність. Але зараз ми живемо в час – треба визнати – коли ця прекрасна й утопічна думка поставлена під великий сумнів. Держава не людиноцентрична, світ побудований не навколо особистості, а навколо ідей нації, прогресу, цивілізації. А особистість ми зводимо до частини великого руху людства. Та мистецтво має казати про інше: що обійми дитини важливіші за долю нації. Що склянка молока прекрасніша за снаряди. Що людина, яка приходить додому, обнімає дружину або чоловіка, гладить по голові дитину, сідає за вечерю – це проживання нормального гармонійного життя.

Анна Детюк, Олександр Кобзар, Анастасія Шепель 
Анна Детюк, Олександр Кобзар, Анастасія Шепель

Чому головний герой свого часу зробив такий вибір – бути на землі, збирати сім'ю на урожай? Це вибір життя як абсолютної цінності. І це серйозна етична позиція.

Перша частина вистави побудована так, що ми маємо всіх роздивитися, навіть малючка на руках. Тому виникають усі ці ніби смішні деталі – гуска, кролик. Нам відразу апелюється до чуттєвих і основних речей. Та що мене радує у виставі – це рідкісний випадок не просто психологічного театру, а театру ансамблевого – люди на сцені є родиною, а не просто зібранням випадкових виконавців, навіть найпрекрасніших. Це важливий момент.

Тут багато деталей – у поведінці людей, їхніх рухах, у тому, як вони тримають предмети, чим вони зайняті на сцені. Це світ обжитий людьми. З погляду форми, конструкції, структури, логіки – ця вистава не просто зроблена добре, вона ніби народжена. Там стільки органіки, правди почуттів, правди рухів, стосунків, стільки прекрасних діалогів! Це непересічна подія, гідна уваги.

Єлизавета Наумова, Олександр Греков, Олександр Кобзар, Сергій Детюк
Єлизавета Наумова, Олександр Греков, Олександр Кобзар, Сергій Детюк

Однак кепсько на сприйняття вистави – і це біда не лише театру Лесі Українки – впливає погана сценічна мова виконавців. Половину цього точного, смішного, іронічного й болісного тексту актори просто ковтають. І боюсь половина залу – його просто не розчула. Для п'єси такого плану, яка тримається на тонкому, філігранному діалозі, яка ставить у пріоритет текст – це серйозний недолік», – каже Сергій Васильєв.

Головні ролі у виставі «Поромник» грають Олександр Кобзар та Станіслав Боклан. Загалом у ній задіяно понад 40 акторів.

Станіслав Боклан, Олександр Кобзар
Станіслав Боклан, Олександр Кобзар

Фото: Ірина Сомова

Зображення №1 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №4 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №7 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №10 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №13 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №16 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №2 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №5 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №8 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №11 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №14 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №3 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №6 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №9 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №12 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки
Зображення №15 із галереї до публікації Сімейна сага на чотири години. Прем'єра «Поромника» у столичному театрі Лесі Українки