01.02.2025
«Січеславна-2025»: побачити наживо
Розпочався другий етап фестивалю-конкурсу на вищу театральну нагороду Придніпров’я «Січеславна-2025». Вже 30 літ його організатор – Дніпропетровське міжобласне відділення НСТДУ. У фестивалі беруть участь професійні театри Дніпра, Запоріжжя, Кривого Рогу, Кам’янського і Павлограда.
На першому етапі, в листопаді та грудні, експертна рада подивилася відео 28 прем’єрних постановок двох останніх театральних сезонів. Чому двох? Бо торік через війну «Січеславна» не проводилася. І нове керівництво міжобласного відділення НСТДУ на чолі з Маргаритою Кудіною вирішило: треба. Крім того, формат фестивалю змінили так, щоб спочатку театри могли показати себе на власних сценах і почути думку експертів. Потім складуть шортліст. Найкращі вистави зберуть в одному місті – напевне у Дніпрі або Кам’янському, де їх представлять на суд міжнародного журі та глядачів.
Днями експерти розпочали наживо переглядати 19 відібраних на першому етапі вистав. Першим експертну раду прийняв Кривий Ріг. І от диво! Хоча місто обстрілюють часто, а повітряні тривоги тут лунають мало не щогодини, але жодна з них не перервала фестивальні покази.

У міському театрі драми і музичної комедії імені Шевченка експерти подивилися дитячу казку про Микиту Кожум’яку «Здолати дракона» (режисер-постановник Микита Блюдо). Її меседж прозорий: перемогти чудовисько можна тільки разом.

У міському театрі музично-пластичних мистецтв «Академія руху» до другого етапу пройшли три постановки. Романтична казка «Пітер Пен і Венді» (автор сценічної версії та режисер-постановник – Сергій Бєльський) адресована дітям. Точніше, вона – для сімейного перегляду. Бо здатна розчулити й дорослих глядачів.

Але в цьому театрі сильніше враження на експертів справили дві інші вистави. «Співи сонця і тіні» – пластична драма, де не звучить жодного слова. Перша частина «Сумний вальс» – асоціативні сцени за мотивами творів Моріса Метерлінка та музики Яна Сібеліуса. Друга частина «Сліпі» – за однойменною п’єсою Метерлінка.

Олександр Бєльський тут – і сценограф, і режисер, і автор музичного оформлення. Кожна мить вистави, якщо її зупинити, – це жива картина. Недарма після спектаклю, на обговоренні, голова експертної ради Наталія Ігнатьєва відзначила асоціації пластичної драми з полотнами Пітера Брейгеля-старшого.
«Співи сонця і тіні» з’явилися в репертуарі «Академії руху» восени 2022 року. А «Записки божевільного» за мотивами Гоголя – навесні 2024-го. І знову – вистава без слів, за єдиним винятком. Та все ж вона багато говорить глядачам. Реакція публіки: шок, катарсис, сльози.

Це остання вистава Олександра Бєльського. Торік майстер пішов із життя. Це трапилося під час репетиції. Серце. Бєльському було 76 років.
Тепер «Академію руху» очолює Антоніна Бєльська – дружина й соратниця Олександра Гнатовича. А творчу естафету підхопив їхній син – Сергій Бєльський. Він ставить перед собою мету – зберегти у репертуарі найкращі вистави Бєльського-старшого.
А тим часом творча подорож експертної ради «Січеславни» триває. 2 лютого у Дніпрі експерти переглянуть дві постановки тутешнього Молодіжного театру: лялькову казку «Вовк та козенята» у постановці Сергія Олійника й сучасну трагікомедію «Молочайник» у постановці Олени Ряпулової. Поза конкурсом відвідають театралізований концерт «Містифікації. Вірити чи ні?» Будинку органної та камерної музики.

Перегляд вистав наживо експертна рада завершить 1 березня. Після цього буде сформований шортліст «Січеславни-2025» і визначено, де й коли відбудеться фінал фестивалю-конкурсу.