11.03.2025
Не порівнюємо квіти з птахами
Магічні, тригерні, зворушливі до болю і просто красиві – шортліст «Січеславни-2025»
У березні завершився другий етап фестивалю-конкурсу на найвищу театральну нагороду Придніпров’я «Січеславна-2025». Експертна рада переглянула наживо 19 вистав довгого списку та одну постановку поза конкурсом і сформувала короткий список із 15 робіт.

На цьому моменті у багатьох виникає усмішка, а в декого й посмішечка: «Щось ваш короткий список не дуже короткий! Що, забракло духу відсіяти слабкі вистави?!» Насправді ні. Бо відверто слабких робіт у довгому списку й не було. Та й мета Експертної ради – не таврувати роботи колег, а надавати фахові поради під час обговорень із колективами й допомогти підготуватися до фінального етапу «Січеславни», де визначать найкращих у кожній номінації.
До того ж звичайний відбір за принципом «із десяти подібних робіт відберімо найсильнішу» не працює у випадку з таким фестивалем-оглядом, як «Січеславна». Бо кожен театр має свою специфіку й порівнювати виставу театру ляльок з оперною або драматичну з пластичною – це наче порівнювати кругле із червоним чи квітку з птахом.

Тож протягом п’яти тижнів експерти дивилися, аналізували й робили усне рецензування вистав для їхніх творців, шукаючи ключ до кожної системи роботи, кожного типу театральної виразності. Це був перегляд вистав Криворізького театру «Академія руху» та Криворізького театру драми та музкомедії імені Шевченка, Дніпропетровського молодіжного театру та муздрамтеатру імені Лесі Українки міста Кам’янського, Запорізького обласного театру ляльок, Запорізького обласного театру юного глядача та Запорізького обласного театру імені Магара, Дніпровського міського театру ляльок і Дніпровського театру опери та балету, Дніпровського міського театру «ДГУ» та Дніпровського молодіжного театру «Віримо!», а також програми Дніпропетровського будинку органної і камерної музики поза конкурсом.
Критерії, якими керувалися в рецензуванні та формуванні короткого списку – відомі. Проте незайве буде їх і тут згадати.
У роботі режисера і постановчої групи звертали увагу на таке:
– жанрово-стилістична цілісність вистави (заявлений жанр і його ознаки; відповідність засобів виразності)
– цілісність художнього образу (єдність сценографії, костюмів, мізансцен, музичного оформлення, пластичного малюнку)
– актуальність теми та ідеї, гострота проблематики
– вибір драматургії (класика, сучасна українська, сучасна світова, дієва чи декларативна, мовний рівень оригінального або перекладного тексту; оригінальність прочитання відомої п’єси тощо)
– дієвість, розмаїтість та оригінальність мізансцен, добір акторів на ролі, психологічні акценти, видовищність та ефекти, створення атмосфери, специфіка композиції, динаміка дії, відсутність провисань та затягнутості
– світлова партитура
– визвученість оркестру та вокалістів
– баланс звуку при використанні фонограми.

В роботі акторів акцентували на таких моментах:
– виразність та розвиток характеру, робота з текстом і голосом (якість сценічного мовлення, артикуляція, подача звуку, керування голосом тощо)
– тип голосу і рівень вокалу (діапазон, точність виконання, ясність думки, тексту та емоції в пісні/арії)
– пластичність, володіння тілом
– точність виконання в хореографії, темперамент; володіння лялькою, перевтілення
– емоційна палітра, емоційна пластичність.
Також звертали увагу на актуальність, атмосферу, емоційний вплив, щирість, катарсис тощо.

Ця частина «Січеславни», як на мене, – найцікавіша саме з фахового погляду, адже дала змогу побачити всю палітру театрів нашого регіону, скласти уявлення про атмосферу й творчий напрям кожного і, що найважливіше, поспілкуватися з колегами.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: «Січеславна-2025»: побачити наживо
Після кожного перегляду відбувався розбір, обмін думками. І для експертів, і для театрів цей етап став важливим, адже знову нагадав, як чудово жити мистецтвом, як ми всі скучили за діалогом, за фестивалями, як нам усім щасливі театральні події допомагають пережити тяжкі події війни.

Віримо, що наш короткий список укладено максимально справедливо. Сподіваємося, що і наступний, фінальний етап «Січеславни» – перегляд вистав запрошеним журі й визначення переможців у номінаціях – буде так само і професійно цікавим, і справедливим щодо кожної постановки. Тож зараз, поки організатор фестивалю – Дніпропетровське міжобласне відділення НСТДУ – працює над графіком переглядів, логістикою, фінансуванням та іншими «нудними» питаннями, театри та глядачі чекають на мистецьке свято, що має відбутися 20–26 травня у Дніпрі, Запоріжжі та Кам’янському.
Наталія Ігнатьєва, театрознавиця, драматургиня, голова Експертної ради «Січеславни-2025»
Короткий список вистав-фіналістів (за абеткою):
1. «Біла пошесть» Дніпровського драматичного молодіжного театру «Віримо!»
2. «Записки божевільного» Криворізького театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху»
3. «Ісіда в Таврії» Запорізького обласного театру юного глядача
4. «Козенята та сірий вовк» Запорізького обласного театру ляльок
5. «Людожерчик» Запорізького обласного театру Магара
6. «Мауглі» Дніпропетровського обласного молодіжного театру
7. «Молочайник» Дніпропетровського обласного молодіжного театру
8. «Пітер Пен і Венді» Криворізького театру музично-пластичних мистецтв «Академія руху»
9. «Ромео та Джульєтта» муздрамтеатру імені Лесі Українки міста Кам’янського
10. СНЕ Дніпровського міського театру «ДГУ»
11. «Тіні забутих предків» Запорізького обласного театру Магара
12. Floria Tosca Дніпровського театру опери та балету
13. «Хитрий лис» Дніпровського театру опери та балету
14. «Хто я є?» муздрамтеатру імені Лесі Українки міста Кам’янського
15. «Цар лісу Ох» Дніпровського міського театру ляльок.








