04.09.2025
Прем'єри нового театрального сезону

Автор статті Ірина Голіздра
Новий театральний сезон в Україні окреслює кілька чітких тенденцій. Війна триває і залишається головною темою не тільки у репертуарі: театри залучають до процесу творення проєктів чи вистав самих ветеранів. Наприклад, в опереті разом із професійними акторами на сцену вийдуть військові у виставі «П’єса 22, або Шлях героя». Подібний досвід має й Херсонський театр, де ветерани стають частиною постановок. Це про природну релевантність, бо реальні історії допомагають проговорити досвід. Спільний досвід.
Другий помітний напрямок — міжнародні копродукції. У цей час українські театри активно співпрацюють із європейськими партнерами. Раніше це робили не так багато театрів. І цю лінію продовжує Київський театр на лівому березі Дніпра, який поставить «Кавказьке крейдяне коло» разом із театром у Ризі, у Львові реалізують проєкти з німецькими митцями, а в Закарпатті готують «Енеїду» міжнародною командою.
Важливим кроком сезону стало й питання інклюзивності. Театр на лівому березі першим в Україні створив безбар’єрний простір, що робить його доступним для людей з інвалідністю, для поранених військових і для старших глядачів — і вперше виводить українську сцену на рівень європейських стандартів.
Ще одна тенденція — поява нових імен. Молоді драматурги, серед яких чимало і ветеранів, отримують усе більше можливостей: від конкурсів на постановку нових текстів до участі у великих прем’єрах у провідних театрах. Їхні п’єси говорять сучасною мовою, реагують на війну й зміну суспільства.
Нарешті, театр дедалі частіше звертається до документальності. Постановки за реальними свідченнями, листами, архівами з’являються і в столичних, і в регіональних трупах. Це спосіб не лише розповісти історію, а й зафіксувати пам’ять.
Прем'єри й активності нового сезону
Київський театр драми і комедії на лівому березі Дніпра відкриває 48-й сезон 4 вересня. Важлива подія — відкриття першого в Україні безбар’єрного простору в муніципальному театрі. Це дає змогу глядачам з інвалідністю, людям старшого віку та військовим повноцінно відвідувати вистави.
У першій половині сезону — три прем’єри: «Дурко» Слави Юшкова (4–5 жовтня) — неонуарна трагікомедія за Піранделло з детективною лінією та італійським шармом. «Робота з тінню» Тамари Трунової (31 жовтня) — devising theatre про трансформації людини в кризі, створена у співпраці з Berliner Festspiele.

«Кавказьке крейдяне коло» Бертольта Брехта (зима 2025/2026) — адаптована українська версія класики в постановці Дати Тавадзе та копродукції з театром «Дайлес» (Рига).
Також у жовтні завершиться четвертий фестиваль «Митниця. Нова режисура», платформа для відкриття нових режисерів. Цього року учасники працюватимуть з п’єсою «Терапії» литовської драматургині Біруте Капустінскайте. Фіналісти презентують уривки 18–19 жовтня, а переможець поставить виставу у наступному сезоні.
Колаборація
Sold out має постановка за романом Іларіона Павлюка «Я бачу вас цікавить пітьма». Це перше театральне прочитання роману в Україні й одразу у двох театрах: інсценізація — Олексій Доричевський, режисер — Максим Голенко. Перші вистави будуть у театрі імені Марії Заньковецької — Львів (21, 22 вересня, 10, 11 жовтня) і Дикому театрі — Київ (30, 31 жовтня, 1 листопада).
Також у заньківчан на камерній сцені Таня Губрій поставить виставу «Брідські явища» за п’єсою Андрія Бондаренка. Це комедійна історія з привидом на основі документальних матеріалів 1920 років, прем’єра 15–16 листопада. У новому сезоні в театрі анонсували співпрацю з режисерами і режисерками: Веронікою Літкевич, Наралією Сіваненко, Дмитром Некрасовим. У планах також мюзикл про Квітку Цісик, а ще спільна постановка з Віденським театром.

Гастролі: 8 вересня — «Червона рута» у Одесі, 10 вересня — «Червона рута» у Дніпрі, 11 вересня — «Тартюф» у Києві, 25 вересня — «Червона рута» у Луцьку, 27 вересня — «Червона рута» у Рівному.

А «Дикий театр» готує прем’єру на 3–5 жовтня «Дуже сумна людина» у режисурі Євгенії Відіщевої за текстом Олександра Клімова. Також театр запускає безплатну «Школу світла» для ветеранів і ветеранок.
Національний драматичний театр імені Лесі Українки
Після майже 20 років режисер Андрій Жолдак повертається в Україну з новою виставою «Дім» в театрі імені Лесі Українки.
«Це вистава про мій Дім, про наш Дім і про сім’ю, адже всі випробування можна подолати, якщо це боротьба за чесність і свободу», — говорить режисер.
Прем’єра буде 13–14 вересня. До речі, тривалість — 4 години 20 хвилин із двома антрактами.

У планах театру на другу половину сезону — вистава «Кассандра» за однойменним твором Лесі Українки польського режисера Ґжеґожа Яжини. Але плани планами, бо не все доходить до глядача. Наприклад, запланована прем’єра «Благальниці» на весні 2025 року так і не відбулася, і жодного слова про неї поки що немає. Хоч цей проєкт тоді підтримав Польський Інститут у Києві.
Національний театр імені Івана Франка
Одна з прем’єр — вистава «Поліандрія» за п’єсою Сергія Кулибишева у постановці Давида Петросяна. Це незалежний проєкт, створений у співпраці з Театром драматургів для підтримки сучасної української драматургії та пошуку нових сценічних форматів. Виставу покажуть на різних театральних майданчиках. «Поліандрія» — історія про жінку, яка після війни опиняється перед непростим вибором. Минуле й теперішнє, любов і втрата, повернення і надія переплітаються в її долі, змушуючи замислитися: чи справді ми знаємо, що таке щастя? Постановка досліджує, як війна змінює людей і чи здатні ми залишатися собою після найважчих випробувань.

Також Давид Петросян поставить «Енеїду» Івана Котляревського, за інсценізацією Максима Курочкіна.
У театрі готують постановку «Амадоки» за мотивами роману Софії Андрухович, яку здійснить французький режисер Жюль Одрі: прем’єру заплановано на лютий–березень 2026-го. Це друга частина мистецького проєкту: першу — музичну інтерпретацію роману — представили у 2021 році. Нова вистава у театрі Франка має розширити й переосмислити масштабне полотно Софії Андрухович, поєднавши українську історію та сучасні європейські режисерські підходи.
Наприкінці сезону на камерній сцені режисерка Вероніка Літкевич, відома постановкою «Інтермецо», представить виставу за п’єсою сучасної драматургині Ніни Захоженко. Крім того, керівництво театру веде перемовини з родиною Ліни Костенко про можливість постановки одного з її творів. Молодий режисер Станіслав Іванов, переможець конкурсу «Франко-Практикум», розпочинає роботу над п’єсою сучасного польського драматурга Тадеуша Слободзянека «Наш клас» про тему Голокосту. Ще у новому сезоні театр покаже «Короля Ліра» у постановці Євгена Лавренчука. Наприкінці сезону свою нову постановку представить також Іван Уривський.
Театр «Золоті ворота»
У київському театрі «Золоті ворота» 13–14 вересня відбудеться прем’єра вистави «Brecht. Cabarett» у постановці Оксани Дмітрієвої, головної режисерки Харківського театру ляльок. Вистава створена у копродукції з харківським театром, за текстом драматурга Андрія Бондаренка за мотивами «Барабанів вночі» Бертольта Брехта. У постановці звучатимуть пісні на вірші Брехта в перекладі Сергія Жадана. Це історія про солдата, який повертається з Першої світової війни до рідного міста, яке «обрало його не чекати». Виставу створили за підтримки Українського культурного фонду.

У новому сезоні очікується режисерський дебют акторки театру Христі Любої. Вистава «Посвист поїзда» створена за новелами Луїджі Піранделло разом із драматургинею Катериною Пеньковою. У жовтні 2024 року акторка Христя Люба брала участь у конкурсі фестивалю «Митниця. Нова режисура», де посіла друге місце. А згодом отримала грант на цю постановку.
Молодий театр
Першою прем’єрою сезону (3–4 жовтня) стане вистава «Три швидкі та модні у цьому сезоні перукарки» за текстом Максима Курочкіна, постановка нового директора та художнього керівника Станіслава Мойсеєва. До ювілею Олексія Вертинськогоготують прем’єру «Скупий» за Мольєром, яку поставлять запрошені режисери Крістоф Фьотріє, Роза Саркісян та Андрій Бакіров. А восени театр у рамках «Тижня актуальної п’єси» покаже виставу «Місячні» за п’єсою ветеранки Аліни Сарнацької у постановці Ніни Хижної.
Національний театр оперети
У жовтні на сцені Київського національного академічного театру оперети відбудеться прем’єра «П’єса 22, або Шлях героя» у режисурі Микити Полякова. Вистава створена за мотивами реальних подій повномасштабної війни та поєднує музику, театр і фронтовий досвід. Текст — ветерана Володимира Туки. У виставі будуть задіяні професійні актори, ветерани та чинні військові.

Режисерка Оксана Тараненко готує постановку за п’єсою чеських авторів Карела та Йозефа Чапеків «З життя комах» на сцені Київського національного академічного театру оперети. За сюжетом оповідач засинає в лісі й бачить уві сні комах, які втілюють різні людські риси: метеликів, мурах і жуків-гнойовиків.
«Це буде глибока та захоплива історія про людську суть, прочитана крізь образи світу комах», — зазначають у театрі.
Театр на Михайлівській — ЦМ «Новий український театр» відкрив свій 28-й театральний сезон прем’єрою вистави «Кохання буває різним» (маленькі італійські комедії) в рамках проєкту «Дебют». Це вистава випускників університету театру і кіно імені Івана Карпенка-Карого — майстерня Михайла Урицького. Для них ця вистава була дипломною, її грали на сцені навчального театру, а тепер вона в репертуарі Театру на Михайлівській. Режисерка — Олександра Колісніченко.

Театр «Сузір’я»
38-й театральний сезон стартує виставою «Народжені бути вільними» драматургині Марії Рапулової, режисерка Ангеліна Дзнеладзе. «Народжені бути вільними» — це історія, створена на основі документальних фактів життя української інтелігенції, про недалеке минуле, яке завжди замовчувалось та нівелювалось режимом радянської влади.
Також режисер Олекса Гладушевський восени представить виставу за мотивами роману Оскара Вайльда «Портрет Доріана Грея» у Київській академічній майстерні театрального мистецтва «Сузір’я». Команда створює власну адаптацію, не використовуючи готові версії п’єси.

Київ Модерн-балет готує прем’єру «Травіата», яка запланована на 16—17 жовтня. Хореограф-постановник — Раду Поклітару.
Художник костюмів Дмитро Курята формує сценічну партитуру образів, де колір, силует і фактура перетворюються на символи. Червоне плаття уособлює пристрасть і смерть, світлі тканини — вразливість перед неминучим. Стилістика, натхненна сюрреалізмом, створює цілісне художнє рішення вистави.
Авторка відеодекорацій та інтерактивної графіки Ольга Нікітіна структурує три площини дії: суспільство — діджиталізоване, маскове, агресивне; кохання Віолетти й Альфреда — органічне та чисте; внутрішня емоційна сфера — тіні, страхи й візуалізація хвороби.

Національна опера України
Опера відкрила 158-й сезон і наприкінці жовтня відбудеться постановка опери «Казки Гофмана» за режисурою Івана Уривського.
Продовжується робота над оперою «Конотопська відьма» за участю режисера Георгія Ковтуна та композитора Олександра Родіна.
У грудні–січні театр планує гастрольний тур до Японії з операми «Аїда», «Турандот» та дев’ятою симфонією Бетховена. Також розглядається можливість постановки оперети Йоганна Штрауса «Летюча миша».
Львівський театр Лесі Українки
Новий сезон театру Лесі Українки з меседжем — «точка повернення», що відображатиметься у кількох проєктах:
Вистава про чекання «Пенелопея» — робота за п'єсою Аліни Сарнацької, режисерка — Світлана Федєшова, музичне оформлення — Уляна Горбачевська, сценографка — Оксана Шпакович. У виставі будуть задіяні акторки з різних львівських театрів.
Вистава про майбутнє — копродукція з німецькими митцями Малін Краус та Юлією Реддер.
Вертеп — проєкт Мар’яни Садовської та Дмитра Захоженка, який завжди повертає до моменту, де сходить перша благословенна зірка. Фестиваль нової української драматургії, що відновлює її позиції на сценах українських театрів.
Рівненський муздрамтеатр 86-й сезон розпочне 13–14 вересня з прем’єри за мотивами книги Марії Матіос «Мами». Режисерка — Анжеліка Чорнойван. Художниця — Катерина Кардель. Це історії п’яти жінок. Усі вони — різні, у кожної своя доля, але об’єднує їх одне — трагедія осиротілого материнства.
Через війну Луганський обласний академічний український музично-драматичний театр втретє змушений змінювати місце дислокації: спочатку театр переїхав до Сіверськодонецька, потім — до Сум, а тепер облаштовує сцену у МЦКМ (Жовтневий палац, Київ) на майже 80 місць.
«Теми, з якими театр працюватиме в новому сезоні, торкатимуться найболючіших питань сьогодення: втрати, еміграції, життя на межі реальності та надії. Це будуть історії про людей, які намагаються зберегти себе у світі, що змінюється надто швидко; про кордони — фізичні та емоційні; про пам’ять, яка іноді стає єдиним «домом», що його неможливо втратити», — зазначають у театрі.
Восени глядачі побачать прем’єрні покази вистави «Емігранти» за п’єсою Славоміра Мрожека у постановці Романа Козака, якою закрили минулий сезон. Наприкінці вересня та в жовтні режисер Владислав Писарєв працюватиме одразу над двома постановками: вистава для сімейного перегляду «Коти-біженці» за п’єсою Марини Смілянець та Людмили Тимошенко, а також вистава-стендап «Бука» за текстами Лєни Лягушонкової та Катерини Пенькової. У листопаді в межах реалізації гранту президента України режисер Дмитро Некрасов представить виставу «Пам’ятники» за п’єсою Оксани Гриценко «Виживуть тільки пам’ятники».

Херсонський театр Куліша
У театрі готують постановки «Птаха на горищі» Олега Михайлова та «Чорного ельфа» Андрія Бондаренка за участі ветерана Володимира Туки та Сергія Михайловського.
Також анонсована постановка «Дім» від режисера Євгенія Резніченка.
Режисерка Ірина Корольова підготувала дві прем’єри: «Мій нік I’vAzovSky» про музиканта, який змушений ховатися в підвалі музею Айвазовського у Феодосії, де Олексій Пономарьов виступає як співавтор, композитор і актор. І ще виставу за п’єсою Ірини Феофанової «Маргарита і ведмедики», у якій головну дорослу роль виконає Ольга Крилова, а дитячі ролі зіграють юні актори, відібрані на кастингах у різних мікрорайонах Херсона. Проєкт реалізується за підтримки благодійного фонду «Крила фундейшн».
Режисер Сергій Павлюк випустить моновиставу за п’єсою Сергія Марена «Децима» з акторкою Ангеліною Павлюк у головній ролі. Сюжет розповідає про богиню, яка працює у підвалі хмарочоса «Олімп» і прагне відчути себе людиною, втомившись від людських доль.
12–20 вересня у Херсоні відбудеться щорічний Міжнародний театральний фестиваль «Мельпомена Таврії».

Сумський національний театр імені Михайла Щепкіна
Театр вже відкрив сезон прем’єрою трагіфарсу «Чекання» за мотивами творів Йоганна Ґете. Режисеркою-постановницею та сценографкою стала Віолета Мітєва, хореографічну частину забезпечив Сергій Великодний, а за художнє освітлення відповідав Петро Комісар.
Далі у планах: «Вій. Докудрама» Наталки Ворожбит у режисурі Дмитра Некрасова, а також «Сто тисяч» Катерини Пенькової у режисурі Романа Козака.
Маріупольський драмтеатр продовжує працювати в Ужгороді і вже розпочав новий сезон прем’єрою «Ніч у Лісабоні». Інсценізацію за романом Еріха Марії Ремарка підготував режисер Юрій Одинокий. У постановці беруть участь актори з Маріуполя Олена Біла та Ігор Китриш, а також Андрій Луценко, який після демобілізації повернувся до роботи в театрі. Наступна прем’єрна постановка відбудеться 8 вересня у Києві.
У жовтні театр планує гастролі до Луцька, Тернополя та Хмельницького, а також готує виїзди на закордонні гастролі.

Terra Incognita — недержавний театр Донеччини (Маріуполь–Київ) відновлює діяльність. У вересні покаже свої вистави на Міжнародних театральних фестивалях:
- «Мельпомена Таврії» (Миколаїв) — Матея Вішнєка «Уяви, що ти — бог»
- фестиваль «Монологи над Ужем» (Ужгород) — моновистава «Зовнішньо переміщена особа» за п’єсою Klamms Krieg Кая Ґензеля (Німеччина).
Також заплановані гастролі на сцені театру імені Панаса Саксаганського у Білій Церкві та у Міжнародному культурному центрі Union в Одесі.

Паралельно колектив готується до прем’єр. Незабаром вийдуть нові постановки:
- Maidan inferno — у партнерстві з музеєм Революції гідності, до роковин події
- Libertango (Танго свободи) за п’єсою Павла Ар’є «Слава героям»
- «Ніч проти Різдва» — реп-версія для дітей.
Сезон у Івано-Франківському драматичному театрі розпочався з культової вистави «Гуцулка Ксеня» із новими сценічними костюмами. У вересні глядачів чекають чотири прем’єрні покази: «Медея», «Алло!», «Так звана людяність у божевіллі» та «Абсолютно вільні». 17 вересня в рамках міжнародного театрального фестивалю «Мельпомена Таврії» театр покаже драму-мюзикл «Ніч на полонині».
20 вересня відбудеться прем’єра «Алло» — перша режисерська робота акторів театру Ірини Онищук та Івана Бліндара за одноіменною п’єсою Сергія Марена. Постановка нагадує: навіть коли «на вулиці радіація після ядерного вибуху й туди не можна виходити найближчих років сто, мріяти — це привілей живих. Мріяти — це мати надію».
Одеський муздрамтеатр імені Василя Василька готує прем’єру вистави «Привіт, монстре!» за Карло Гоцці у постановці Слави Жили, створеної за мотивами італійської п’єси XVIII століття. Українською мовою її ставлять уперше. Прем’єра — 28 вересня.

Львівська опера готує на листопад прем’єру балету «Мавка». Над постановкою працюють балетмейстер Артем Шошин, сценограф Арвідас Буйнаускас та художниця костюмів Наталія Міщенко. Балет буде поставлений на музику Вікторії Польової, диригуватиме Володимир Сіренко.
Театр імені Леся Курбаса
38-й сезон стане переосмисленням здобутого досвіду та будівництвом театру сміливішого, глибшого й чеснішого. Як зазначають у театрі, головний фокус — на людях, спільноті та приналежності. Першою прем’єрою стане опера «Марія з Буенос-Айреса» (1968) аргентинського композитора Астора П’яццоли — уперше перекладену українською. Режисер-постановник — Євген Лавренчук. Більшість режисерів цього сезону — з Харкова; театр досліджує місто через мистецтво та діалог.
Закарпатський театр імені братів Шерегіїв відкриє 80-й сезон 27 вересня.
Планується показ вистави «Жменяки» за твором Михайла Томчанія. На великій сцені працюватиме Михайло Фіщенко, на Малій сцені народний артист України Олексій Кужельний готує «Загадкові варіації», а Маргарита Савенко в рамках гранту з інклюзії поставить виставу-казку про безбар’єрність.
Театр готує масштабну прем’єру «Енеїда», яка відбудеться у січні наступного року. Як зазначив керівник театру Рудольф Дзуринець, «класика отримує сучасне звучання, а сцена стає простором сили, сміливості та великої гри».
Для постановки зібрали міжнародну команду: режисер-постановник Євген Лавренчук, художник-постановник — Єфим Руах (Ізраїль), художниця костюмів — Міра Матчина (Україна–Франція), драматург — Антон Литвинов, композитор — Рубен Толмачов (Man Sound), балетмейстер-постановник — Дмитро Коляденко, на сцені — Man Sound та академічний хор Cantus. У виставі також братимуть участь ветерани з організації «Карпатська Січ». За задумом творців, слово, музика, голос, рух і образ сплетуться в єдине дійство, створюючи неповторну інтерпретацію відомої поеми Івана Котляревського.
У планах відкриття нового сценічного майданчика «Сцена під сценою».
Харківський державний академічний театр ляльок імені Віктора Афанасьєва відкриє сезон недавньою прем’єрою «Параджанов. Балкон дитинства» режисерки Аліси Гладкової.

У вересні очікується прем’єра дитячої вистави «Пан Коцький» за українською народною казкою в режисурі Олександра Коваля. Восени «Калинова сопілка» за твором Оксани Забужко покажуть у Рівному — 6 вересня та 22 листопада — у Києві.
Харківський драмтеатр імені Григорія Квітки-Основ’яненка покаже нову версію «Тартюфа» Мольєра в постановці Сергія Москаленка — прем’єри відбудуться 20 і 23 вересня.
Харківський національний академічний театр опери та балету імені Миколи Лисенка (ХНАТОБ) відкрив сезон «Енеїдою». 6 вересня відбудеться аудіовізуальний перформанс «Війна. Обличчя. Монологи», який об’єднує музику, прозу, пластичний театр та цифрове мистецтво, створюючи глибокий погляд на війну через мистецтво. Вистава створена на основі сучасних українських драматургічних текстів: «Примарна земля» Андрія Бондаренка, «Хроніки евакуйованого тіла і загубленої душі» Анни Галас, «Марафон російська рулетка» Катерини Пенькової. Драматург Дмитро Терновий адаптував фрагменти цих п’єс у цілісний твір, а музичний супровід підготували: Ігор Гайденко («Примарна земля»), Дмитро Малий («Марафон «російська рулетка») та Володимир Богатирьов («Хроніки евакуйованого тіла…»). Диригент-постановник Андрій Савчук, режисерка-постановниця Жанна Чепела, хореографиня-постановниця Антоніна Радієвська.
Як зазначають творці, «Війна. Обличчя. Монологи» — це монолог народу, вимовлений тілом, музикою, світлом і словом, що залишає глибокий слід у серці та нагадує про важливість людяності навіть у вирі війни.
З 26 вересня по 19 жовтня проходитиме Shid Opera Fest, який завершиться великим гала-концертом.
Харківський драмтеатр імені Тараса Шевченка «Березіль» готує прем’єру п’єси Тіма Янсона «Ерік і Анна» — 4 жовтня.